Sök:

Sökresultat:

521 Uppsatser om Vetenskapligt tänkande - Sida 1 av 35

SJUKSKÖTERSKORS ERFARENHETER AV KRÄNKANDE SÄRBEHANDLING PÅ ARBETSPLATSEN - EN LITTERATURSTUDIE

Bakgrund: Arbetsmiljo?verket menar att en av tio svenskar a?r utsatta fo?r mobbning pa? sin arbetsplats. Forskning visar a?ven att det a?r vanligast i ha?lso- och sjukva?rden, framfo?rallt bland sjuksko?terskorna. Syfte: Att sammansta?lla kunskap om sjuksko?terskors erfarenheter av kra?nkande sa?rbehandling mellan kollegor pa? arbetsplatsen.

Revisorns anmÀlningsskyldighet

Kra?nkande behandling och mobbning a?r ett stort problem i skolorna idag, na?got som ba?de Skolverket (2002), Myndigheten fo?r skolutveckling (2003) och barnombudsmannen Lena Nyberg (2005) har uppma?rksammat. Syftet med studien a?r, mot denna bakgrund, att underso?ka na?gra fo?ra?ldrars erfarenheter av samverkan med skolan i arbetet att fo?rhindra kra?nkande behandling och mobbning av deras egna barn. Studien syftar a?ven till att belysa fo?ra?ldrars roll som en resurs i va?rdegrundsarbetet generellt.

Samverkan med förÀldrar : för att motverka mobbning i skolan

Kra?nkande behandling och mobbning a?r ett stort problem i skolorna idag, na?got som ba?de Skolverket (2002), Myndigheten fo?r skolutveckling (2003) och barnombudsmannen Lena Nyberg (2005) har uppma?rksammat. Syftet med studien a?r, mot denna bakgrund, att underso?ka na?gra fo?ra?ldrars erfarenheter av samverkan med skolan i arbetet att fo?rhindra kra?nkande behandling och mobbning av deras egna barn. Studien syftar a?ven till att belysa fo?ra?ldrars roll som en resurs i va?rdegrundsarbetet generellt.

Mjölk, nÄgon? -en uppsats om kunskap, kausalitet och identitet

Hur blir vetenskapligt producerad kunskap legitimerad? Vilken betydelse har vetenskapligt sÀkerstÀlld kunskap för mÀnniskans möjligheter att konstruera sin identitet? Som svar pÄ dessa frÄgor presenteras en modell som belyser nödvÀndigheten av social legitimering av vetenskapligt producerad kunskap, vidare företas en fördjupad analys av denna legitimeringsprocess och dess betydelse för hur mÀnniskan konstruerar sin identitet. För att belysa och visa pÄ giltigheten i den modell, de argument och begrepp som presenteras i teoridelen följer en fallstudie som behandlar ett sÄ vardagligt ting som mat. Genom att generellt undersöka vilken betydelse maten har i vÄra liv och specifikt vilken betydelse mjölken har fÄr man en inblick i betydelsen av vetenskapligt sÀkerstÀlld kunskap rörande livsmedel..

Medarbetarsamtal : Vad Àr viktigt betrÀffande medarbetarsamtal ? utifrÄn chefens- och medarbetarens synsÀtt.

Det ha?r arbetet har analyserat hur fyra svenska dagstidningars opinionstexter pa? ledarutrymmet fo?rho?ll sig till Ryssland under fyra nedslag i historien: 1986, 1991, 1995 och 2008. Syftet har varit att fo?rso?ka hitta nyanser i den ryssfientliga diskursen. Till hja?lp har jag haft en idealtyp fo?r att kategorisera de olika texterna.

Nyanser i den ryssfientliga diskursen : en idealtyps- och diskursanalys av svenska dagstidningars opinionstexter pÄ ledarplats

Det ha?r arbetet har analyserat hur fyra svenska dagstidningars opinionstexter pa? ledarutrymmet fo?rho?ll sig till Ryssland under fyra nedslag i historien: 1986, 1991, 1995 och 2008. Syftet har varit att fo?rso?ka hitta nyanser i den ryssfientliga diskursen. Till hja?lp har jag haft en idealtyp fo?r att kategorisera de olika texterna.

Evidens för stötvÄgsbehandling vid plantarfasciit/hÀlsporre och akillestendinos.: En litteraturstudie

StötvÄgsbehandling har anvÀnts vid muskuloskelettala besvÀr sedan ca 15 Är tillbaka. Behandlingen benÀmns ofta som ESWT (extracorpeal shock wave therapy), och bestÄr av mekaniska akustiska tryckvÄgor som penetrerar vÀvnad. Dess smÀrtmekanismer och lÀkningsmekanismer Àr fortfarande oklara. Plantarfasciit/hÀlsporre och akillestendinos Àr diagnoser som kan behandlas med stötvÄgsbehandling. Att kartlÀgga evidensen för stötvÄgsbehandling vid plantarfasciit/hÀlsporre och akillestendinos.

Effekter av mental trÀning vid strokerehabilitering: En systematisk litteraturstudie

Introduktion: Stroke Àr en folksjukdom som Ärligen drabbar cirka 30.000 svenskar. Det primÀra symtomet Àr muskulÀr svaghet som kan innebÀra paralys/pares och 70-90% av de drabbade fÄr nedsatt motorisk funktion. Mental trÀning innebÀr att för sitt inre visualisera en rörelse utan ett motoriskt genomförande. Metoden har visat sig ge neuroplastiska förÀndringar samt ökad EEG- aktivitet i hjÀrnan. Studier har visat att visualisering, observation och exekution av rörelser aktiverar samma motoriska omrÄden i hjÀrnan.

Effekter av CI-terapi för barn med cerebral pares: En litteraturstudie

Bakgrund: Cerebral pares Àr en skada som uppkommer i den outvecklade hjÀrnan och drabbar ca 250 barn per Är i Sverige. Skadorna leder till begrÀnsningar av aktivitetsförmÄga. En behandlingsmetod för barn med cerebral pares Àr constraint-induced therapy (CI-terapi) som innebÀr intensiv, uppgiftsspecifik och repetitiv trÀning av övre extremitet, dÀr den icke drabbade armen hindras att anvÀndas. Genom behandlingen pÄminns kroppen att anvÀnda den drabbade armen och nya rörelsemönster utvecklas. Syftet: Syftet med studien var att, med ICF som modell, granska publicerade vetenskapliga artiklar för att undersöka om CI-terapi kan förbÀttra aktivitetsförmÄgan hos barn med cerebral pares.

Teamthink och/eller grupptÀnkande Vem vinner pÄ grupparbete?

Syftet med underso?kningen var att utro?na huruvida problemlo?sning i grupp ger ett ba?ttre resultat a?n individuellt. Fyrtiotre elever, i tva? slumpvis utvalda gymnasieklasser, svarade pa? ett fra?geformula?r enskilt fo?r att da?refter tillsammans, i elva grupper, la?mna in ett gemensamt svar fo?r sin grupp. Tanken med underso?kningen var att ta reda pa? hur ma?nga korrekta svar eleverna fick individuellt och i grupp och om man kunde utla?sa om det uppsta?tt teamthink och/eller gruppta?nkande ur ba?de gruppens och den enskildes perspektiv. Efter att ha diskuterat fra?gorna i grupp, och la?mnat ett gemensamt svar fo?r gruppen, fick eleverna 260 korrekta svar ja?mfo?rt med 150 korrekta svar individuellt.

Utomhusmatematik: LÀrares, blivande lÀrares och elevers attityder till att lÀra in matematik ute : Finns vetenskapligt stöd för att utöva utomhusmatematik?

Mot bakgrunden att matematikresultaten sjunker i svensk skola Àr det viktigt att lÀrare anvÀnder metoder som bygger pÄ evidensbaserad forskning. Denna systematiska litteraturstudie syftar till att bilda en djupare förstÄelse för utomhusmatematik genom att undersöka lÀrares och elevers attityder till metoden, samt om utomhusmatematik finner vetenskapligt stöd och kan rekommenderas som undervisningsmetod.Studiens resultat visar att bÄde elever och lÀrare överlag ser positivt pÄ utomhusmatematik dÄ metoden bidrar till ett autentiskt lÀrande. MÄnga lÀrares uppfattningar Àr att utomhusmatematik gynnar de yngre eleverna och att geometri och statistik Àr de delar av matematiken som Àr lÀmpligast att ta med utomhus. Utomhusmatematik motsÀger kursmÄlen i alla lÀnder dÀr forskning pÄ temat genomförts och metoden har svagt vetenskapligt stöd, dÄ för fÄ evidensbaserade studier pÄ omrÄdet utförts..

Hur elever uppfattar begreppet energi

Syftet med vÄrt examensarbete har varit att undersöka hur elever uppfattar begreppet energi i Ärskurs 5. Teorierna vi valde att utgÄ frÄn grundar sig pÄ ett konstruktivistiskt- och sociokulturellt perspektiv. Inom den tidigare forskningen presenteras fyra olika undersökningar, varav tvÄ Àr genomförda med Àldre elever/studenter och tvÄ Àr genomförda med yngre elever. Vi har valt att anvÀnda undersökningar som Àr genomförda med Àldre elever/studenter eftersom vi inte hittat mycket genomförd forskning i Ärskurs 5. I vÄr metod valde vi att anvÀnda oss av enkÀter och intervjuer.

Är "Vygotskij" nyckeln till vetenskapligt tĂ€nkande? - En undersökning av kunskapssyn och undervisningsformer i SamhĂ€lle A

Enligt lÀroplanen ska undervisningen strÀva mot att ge eleverna pÄ gymnasial nivÄ en inblick i vetenskapligt arbete och tÀnkande. Hur ska dÄ undervisningen struktureras för att eleverna ska nÄ denna kunskapskvaliteŽ?. Uppsatsensteoretiska del belyser vad som karaktÀriserar vetenskapligt tÀnkamde, ger en inblick i Vygotskijs pedagogiska teori samt diskuterar hur denna korresponderar med lÀroplanens intentioner. PÄ den teoretiska delen följer en undersökning dÀr kunskapssyn, undervisnings- och inlÀrningsstrategier samt förstÄelsen och anvÀndningen av begreppen ideologi, klass och makt hos lÀrare i samhÀllskunskap samt elever pÄ A-kursen i samma Àmne avhandlas.

Evidensbaserd omvÄrdnad - en begreppsanalys.

I flertalet dokument som reglerar sjuksköterskeyrket förekommer begreppet vetenskapligt, vetenskapligt förhÄllningssÀtt och vetenskapliga bevis. OmvÄrdnad Àr sjuksköterskans akademiska Àmne och inom hÀlso- och sjukvÄrden Àr omvÄrdnad sjuksköterskans ansvarsomrÄde. Genom en begreppsanalys av begreppet evidensbaserad omvÄrdnad har dess betydelse förtydligats. Resultatet har visat att evidensbaserad omvÄrdnad Àr en medveten ÀndamÄlsenlig process som visar pÄ ett förhÄllningssÀtt för insamling, kvalitetsgranskning och anvÀndning av de bÀsta tillgÀngliga relevanta vetenskapliga forskningsresultat. Processen innebÀr dessutom att hÀnsyn tas till en för omvÄrdnad specifik kontext nÀr man försöker finna det största vetenskapliga underlaget i en frÄga.

Betydelsen av sÀrskilda vÄrdprogram för att förebygga och lindra delirium hos personer som vÄrdas pÄ sjukhus: en systematiskt evidensbaserad litteraturstudie

Delirium Àr en vanlig och allvarlig komplikation hos Àldre personer som vÄrdas pÄ sjukhus och Àr förenad med försÀmrad prognos och ökad dödlighet. Syftet med denna litteraturöversikt var att undersöka om sÀrskilda vÄrprogram har förebyggande och lindrande effekter vid akut delirium hos Àldre personer som vÄrdas pÄ sjukhus, om det finns skillnader i effekt av vÄrdprogram mellan olika typer av personer och om nÄgon del av ett vÄrdprogram kan vara mera betydelsefull Àn andra. Metoden utgick frÄn en systematisk arbetsprocess enligt Goodmans sju steg. Nio kvantitativa interventionsstudier och tvÄ kvantitativa litteraturöversikter ingick i analysprocessen. Analysen visade att det finns ett starkt vetenskapligt stöd för att sÀrskilda vÄrdprogram kan förebygga och lindra delirium och ett begrÀnsat vetenskapligt underlag för att det finns skillnader i effekten av vÄrdprogram mellan personer med demens och andra personer som vÄrdas pÄ sjukhus.

1 NĂ€sta sida ->